Милиарди левове бяха отчетени за нови аутобани, но само няколко километра са пуснатите в употреба шосета. Така накратко може да се обобщи 2020 г. за пътното строителство в България. Пандемията не повлия сериозно на сектора, а и това продължава да е основно перо, за което се харчат средства от държавния бюджет. Повечето проекти обаче се случват по-бавно от очакваното, пише и „Капитал”.
Плановете са през 2021 г. няколко нови ключови отсечки да бъдат пуснати в движение, но и през новата година няма да има нова завършена магистрала. Затова с пълна сила виси въпросът „Къде са парите”?
Може би най-очакваната магистрала е „Хемус“. До средата на 2021 г. трябва да е готов участъкът между пътните възли „Буховци“ и „Белокопитово“, което всъщност е трасето между Шумен и Търговище, съобщиха от регионалното министерство днес. Въпросните 16.3 км трябваше да са завършени още през 2020 г., но отчуждителни процедури забавиха сериозно процеса.
Пътната агенция сключи и два договора с държавната фирма „Автомагистрали“ за изграждане на общо 222 км, съответно в края на 2018 и 2019 г. В момента обаче се полагат асфалтови пластове само по първия участък – от Боаза до пътен възел „Дерманци“, който е дълъг 15 км. Изграждането му започна през април 2019 г., като по договор срокът за построяването на отсечката е цели 36 месеца, което реално е дълъг срок за този проект. Според слухове е възможно трасето да е готово предизборно през пролетта, но няма официално обявен краен срок. Правителството е дало заявка, че цялата магистрала ще бъде завършена до 2024 г.
Впрочем през новата година трябва да завърши и драматично дългият ремонт на тунел „Витиня“, който по данни на АПИ струва над 70 млн. лв. В момента се работи и по разширението на скоростния път от Видин до Ботевград, но не се очаква да има готов участък през 2021 г.
Магистрала „Струма“ е другият голям обект, по който се работи активно от години. Обединение на „Грома холд“ изгражда отсечката между Благоевград и Крупник, като договорът за изпълнение беше сключен през декември 2015 г., а строителството започна чак през август 2017 г.
Участъкът трябваше да е изцяло готов през август 2019 г., но имаше няколко забавяния, включително и заради археологически разкопки. Миналата година половината отсечка – 6.5 км, беше пусната за движение.
През май 2020 г. с анекс беше увеличен срокът за изпълнение на втората половина от участъка с 573 дни, или година и половина. Причината е най-вече наложило се препроектиране на част от лота, както и проблеми със съгласувателните процедури с общините Симитли и Благоевград.
Преди година управителят на „Грома холд“ Виктор Велев каза пред „Капитал“, че прогнозната е отсечката да е готова до края на 2021 г. В рамките на този лот се намира и тунел „Железница“, който ще бъде най-дългият пътен тунел в страната. „Джи Пи груп“ изпълнява поръчката на цена от 222 млн. лв. с ДДС. Строителството започна през октомври 2019 г., а официалният срок за завършване бе януари 2022 г.
Регионалният министър Петя Аврамова каза пред bTV през ноември, че през пролетта на 2021 г. се очаква тунелът да бъде изцяло прокопан и да започне работа по вентилацията му. В прессъобщение от днес министерството обяви, че до момента „Железница“ е готов наполовина. В момента се изграждат и малки отсечки от по около километър преди и след тунела, съответно от ГБС и „ПСТ Груп“.
През 2021 г. е възможно евентуално да се подпишат договори за „Струма“ през Кресненското дефиле въпреки че около проекта има още доста въпроси, включително и относно финансирането.
Няма коментари:
Публикуване на коментар