Пари от SMS-и за дарения не отиват там, където трябва

Част от SMS-те пратени в DMS платформата за дарения в подкрепа на кампании за хора, на инициативи на организации и на институции не отиват, там където трябва, показа разследване на Livenews. Ако дадена кампания бъде спряна, то информация за това може да се получи само на сайта dmsbg.com, но ако даден абонат все още не е разбрал за това и прати SMS, то неговите пари отиват на съвсем друго място.

 Абонатът няма да получи съобщение, което го предупреждава, че ще бъде таксуван при положение, че дадена кауза вече е спряна, а парите му ще отидат за разпределение на активните кампании, а не за изрично посочената от него.

Така се е случило и с абонат, който праща през септември тази година SMS с номер 123 на единния потребителски номер 17 777, но после разбира, че дадената кампания е спряна още през юли. Въпреки това SMS-а е таксуван и абонатът се разделя с един лев.

Този един лев не се губи, а се разпределя пропорционално, спрямо броя на пратените SMS в другите кампании, обясни пред Livenews Георги Цветков от Българския дарителски форум. Той призна, че потребителят може да разбере само от сайта dmsbg.com, че конкретната кампания е изтекла и поне за момента няма друг начин предварително да разбере, че неговите пари автоматично ще бъдат разпределени за други каузи.

Така обаче хората се подвеждат, че даряват пари за дадено нещо, а в същото време сумата не следва тяхното желание и дарителите стават жертва на заблуждение. За сравнение при паркиране в синя и зелена зона има известяване за това, за което сте платили. Системата изпраща обратно отговор: "заплатихте паркирането на СА1234НН (например) до 13:32" в „Синя зона" или "Зелена зона".

При даренията обаче излиза, че въпреки доброто желание да помогнете на дадена кауза, то парите Ви могат да отидат на съвсем друго място. Георги Цветков сподели, че се надява тази практика да бъде премахната след Нова година и когато кампания е спряна, то потребителите първо да получат SMS дали искат да дарят парите си в общата сума за всички кампании или се отказват от намерението си. Така ще се избегне възможността човек да иска да подкрепи една кауза или дадено лечение, а парите да отидат за неизвестна за него инициатива.

Друг проблем е, че пращате един лев за подкрепа, но въпреки, че вече не се начислява ДДС върху него, то пак цялата сума не отива за избраната от вас кауза. Удръжката от този един лев е до 10%, тоест до десет стотинки. Пет процента е за поддържането на номера, а останалите 5% са предвидени за мобилните оператори в случай, че потребителят пратил SMS-а не си плати месечната сметка, защото именно чрез погасяване на месечното задължение към оператора се натрупват и парите за благотворителната кауза. Често от пратения един лев за дадената кауза, реално до крайната точка стигат 92-93 ст. Допълнителни пари обаче могат да дойдат от пропорционалното разпределение на сумите постъпили от сгрешените или празни SMS-и.

Другият сериозен проблем, е че парите за благотворителност се дават чак, когато се погасят месечните сметки към мобилните оператори, а това е сериозна пречка за тези, които се нуждаят от спешна операция или лечение. Възможно е в такива случаи например да се дават вече събрани пари и след това да се чакат плащанията към операторите, но засега такава практика у нас - няма. За момента сме в очакване на това - цялата дарена сума бързо да отива на избраната от нас кауза, а не в някои случаи да ставаме жертва да автоматичното разпределение.

д-р Николай Георгиев

Няма коментари:

Публикуване на коментар