Разстоянието от София до Бургас, което е
389 км. се взима от влаковете на БДЖ за приблизително 7 часа, като е напълно
възможно пътуването ви да продължи и повече. Това означава, че композицията се
движи с приблизителна скорост от 55 километра в час.
За сравнение в първите дни на
олимпиадата в Лондон колоездачът Александър Винокуров спечели титлата на шосе с
време 5,46 ч. Разстоянието беше 249,5 км., а това прави средна скорост от 45,7
километра в час. И какво излиза в крайна сметка от тези прости изчисления, че
родното БДЖ се движи със скоростта на колело. И това става в епохата на
влаковете стрели, които развиват скорост от над 300 километра в час. Трудно е
да си представим, кога ще ги стигнем?
Скоростта на българската железница обаче
далеч не е единствения сериозен проблем за престрашилите се да пътуват с влак
до морето. Така например БДЖ все още няма система за разпределение на местата
във влаковете и билети се продават, докато има желаещи. Това е добре за приходите
на железницата, само дето в един момент се оказва, че хората трябва да пътуват
седнали на земята в продължение на седем часа. Просто продавачката на билети
няма как да знае колко билети са продадени от другите каси по многобройните
гари по пътя за морето.
Като цяло през първите 6 месеца на тази
година БДЖ е успяло да генерира с 20 млн. лв по-ниски приходи от предвидените в
бизнес плана за 2012 г. Близо 15 млн. от тях не са достигнати, защото
железницата е превозила 1 млн. тона товари по-малко от планираните. Останалите
5 млн. лв., се губят от факта, че железницата е превозила с 1,5 млн. пътника
по-малко от очакваните. Така излиза, че БДЖ губи хем от товарните превози хем
от пътническите.
На фона на тези цифри излиза един твърде
съществен въпрос - защо ръководството на железницата не изпълнява ремонтните си
договори, за които непрекъснато говори. Има сключени договори за поправка на
старите вагони, които пътниците не без оснавание наричат - конски. Някъде обаче
по веригата тези ремонтни дейности се губят.
И за капак на всичко се оказа, че ще
плащаме с 10% по-скъпи билети от началото на следващата година. Условията
стават все по-мизерни, но пък за сметка на това цените - скачат ли скачат.
Затова едва ли е далеч времето, когато и малкото пътници по БДЖ ще се откажат
от услугите на родната ни железница.
Николай Георгиев
Няма коментари:
Публикуване на коментар