Влаковете на БДЖ се движат със скоростта на колело


Разстоянието от София до Бургас, което е 389 км. се взима от влаковете на БДЖ за приблизително 7 часа, като е напълно възможно пътуването ви да продължи и повече. Това означава, че композицията се движи с приблизителна скорост от 55 километра в час.

За сравнение в първите дни на олимпиадата в Лондон колоездачът Александър Винокуров спечели титлата на шосе с време 5,46 ч. Разстоянието беше 249,5 км., а това прави средна скорост от 45,7 километра в час. И какво излиза в крайна сметка от тези прости изчисления, че родното БДЖ се движи със скоростта на колело. И това става в епохата на влаковете стрели, които развиват скорост от над 300 километра в час. Трудно е да си представим, кога ще ги стигнем?

Скоростта на българската железница обаче далеч не е единствения сериозен проблем за престрашилите се да пътуват с влак до морето. Така например БДЖ все още няма система за разпределение на местата във влаковете и билети се продават, докато има желаещи. Това е добре за приходите на железницата, само дето в един момент се оказва, че хората трябва да пътуват седнали на земята в продължение на седем часа. Просто продавачката на билети няма как да знае колко билети са продадени от другите каси по многобройните гари по пътя за морето.

Като цяло през първите 6 месеца на тази година БДЖ е успяло да генерира с 20 млн. лв по-ниски приходи от предвидените в бизнес плана за 2012 г. Близо 15 млн. от тях не са достигнати, защото железницата е превозила 1 млн. тона товари по-малко от планираните. Останалите 5 млн. лв., се губят от факта, че железницата е превозила с 1,5 млн. пътника по-малко от очакваните. Така излиза, че БДЖ губи хем от товарните превози хем от пътническите.
На фона на тези цифри излиза един твърде съществен въпрос - защо ръководството на железницата не изпълнява ремонтните си договори, за които непрекъснато говори. Има сключени договори за поправка на старите вагони, които пътниците не без оснавание наричат - конски. Някъде обаче по веригата тези ремонтни дейности се губят.

И за капак на всичко се оказа, че ще плащаме с 10% по-скъпи билети от началото на следващата година. Условията стават все по-мизерни, но пък за сметка на това цените - скачат ли скачат. Затова едва ли е далеч времето, когато и малкото пътници по БДЖ ще се откажат от услугите на родната ни железница.

Николай Георгиев

Няма коментари:

Публикуване на коментар