loading...

събота, 2 март 2013 г.

Мръсните тайни на българския интернет

Надали има някой, който да не е чул клишетата, че интернет е прозорец към света, че в него се намира всякаква информация и че там е свободата, защото няма цензура и манипулации. Да, ама не. Оказва се, че манипулации има и то такива, каквито на аналогов носител не е възможно да се измислят. Поне що се отнася до България и продажбата на реклама в интернет.
Въпреки твърденията, че в ерата на дигитализацията всяка измама може да бъде засечена, една стройна схема върви години наред, като в нея участват почти всички рекламни агенции. И тя е основана на фалшив трафик, който се генерира към сайтове.

Може да ви си стори странно защо някой ще го прави. Причината е съвсем проста - в България имиджовата, скъпата реклама в интернет се продава на т.нар. импресии, или казано по друг начин зареждане на страницата. Това може да се тълкува като броя на хората, които са посетили този сайт и са видели рекламата. В интернет тя е във вид на банер или линк, който да последвате. Рекламата се продава в единица, която се нарича "цена на хиляда" - тоест на брой показвания пред очите на посетителя на сайта или както вече стана ясно – импресии. Именно това купува рекламодателят.

Има и реклама, която се продава на кликове - клиентът плаща в зависимост от това колко пъти посетителите на сайта са кликнали върху банера или линка, а не само са го видели. Тя обаче е подходяща за директни продажби в интернет, защото статистиката за САЩ например показва, че на 100 виждания на рекламата има две щраквания върху банера.

Та както стана ясно за импресиите - за да привлече вниманието на рекламодателите, даден сайт трябва да си осигури достатъчно от тях. И когато на него няма интересно и качествено съдържание, на помощ идва манипулацията чрез привличането на фалшив трафик. По-интелигентните го правят чрез фейсбук, но има и такива, които ползват софтуер за генериране на несъществуващи потребители, които посещават сайта.

Важното е да се отбележат достатъчно импресии, които да бъдат продадени на клиента. Без особено много на агенции и сайтове да им пука, че няма реални потребители и рекламоделят всъщност ще бъде излъган или най-малкото подведен.

Фейсбук фенове за продан


Фейсбук изпревари "Гугъл" по брой посещения. Надали това ще изненада някого. Но най-голямата социална мрежа се оказва и евтин начин за генериране на трафик към други сайтове. Не става въпрос за такъв, при който потребителите са били заинтригувани от дадена тема и са кликнали на линка, за да прочетат повече. А за "насилствени" посещения на сайтове, в които те не подозират, че ще попаднат. Това напоследък се превръща в бизнес, а страници в интернет трупат посетители, купувайки си по този начин трафик.

Схемата е сравнително проста. Във фейсбук хората споделят, присъединяват се към каузи, стават фенове на страници и именно това се използва за продажбата на трафик.
Най-ефективният начин е създаването на тематична страница, която да събере максимален брой фенове. Защото публикуваното на нея се вижда на стената на всичките й фенове и от техните приятели. Основният момент тук е да се избере заглавието на страницата, което на пръв поглед да звучи интересно, да засяга максимален брой хора и да не звучи комерсиално.

След това въпросната страница трябва да се напълни със съдържание, а по-опитните в този бизнес избягват на нея да има директно представяне на оферти, тъй като потребителите ще се усетят, че са станали стока. Поради това този, който поддържа сайта, се стреми да има различни публикации на него. Като целта е те да са близки до заглавието на страницата, тъй като се предполага, че феновете й ще искат да прочетат неща, свързани точно с нея.

Част от собствениците на такива страници правят и допълнителни усилия със създаването на профили.

Обикновено те се подбират така, че да отговарят на заглавието на сайта. Целта е да се създаде усещането за реални потребители, които активно и редовно публикуват информация. Снимките към въпросните профили могат да се вземат отвсякъде, без да се усети, че такива хора всъщност няма. За сметка на това обикновено кадрите са хубави и привличат внимание. Самите профили имат нужда от популярност и за целта могат да бъдат използвани други страници, свързани тематично. И там да бъде пускана информация от тяхно име, за да се привлекат допълнително фенове. Достатъчно е някой да хареса дадена информация и поддържащият профила да го покани за приятел. Може да се добави бележка, че има сходни интереси и да бъде подканен да стане фен на еди коя си страница, където ще намери информация по темата, която го интересува.

След като вече страницата във фейсбук е създадена и е натрупала достатъчно фенове, следва продажбата им. Собствениците й обикновено поместват имейл за контакт. Този, който иска да увеличи посещенията на сайта си, се свързва с тях и се уговаря за цената, на която да си купи трафик.

Обикновено се продават брой импресии - посещения и обновяване на сайта. Собственикът на фейсбук страницата гарантира, че ще осигури определен брой такива, а този на сайта му плаща.

В България страниците с най-много фенове във фейсбук са "България", "Аз обичам приятелите си", "Не се отказвам лесно", "Обичам да се смея", "Държа на теб". Всяка една от тях има над 340 000 почитатели. И няма нищо чудно - кой не би харесал някоя от изброените теми. Има и фенове, които са станали такива, без да подозират. Просто са видели в нета линк например към видео с домашно порно на известна личност и са кликнали, за да го видят.

В най-добрия случай се оказва, че такъв клип наистина има. Но в повечето случаи е само рекламен трик и видеото е със съвсем различно съдържание. Това, което потребителят не подозира, е че паралелно с това е станал фен на определена страница във фейсбук.

По-внимателен поглед към информациите, качени във въпросните 5 страници, показва, че те водят към определени сайтове.

В "Аз обичам приятелите си" това са facebook.com, snimkata.com, beu.bg, pik.bg, blitz.bg. В "Не се отказвам лесно" са profit.bg, facebook.com, dete.bg, men.hotnews.bg, saprotiva.org. В "Обичам да се смея" са r.nie.bg, inews.bg, facebook.com, d.nie.bg, vmzona.com. В "Държа на теб" са idom.bg, profit.bg, facebook.com, topnovini.info, izamunda.info.

Тоест там няма собствена информация, която да се публикува от администраторите, а се дават линкове. Ако дадена информация стане интересна на потребителя и иска да прочете повече, той се оказва препратен към друг сайт, който няма нищо общо с фейсбук. Не би имало нищо подозрително, ако препратките водеха до най-различни други сайтове. Но при положение че броят им е ограничен и се срещат почти под всяка втора публикувана информация, е ясно, че става въпрос за целенасочено генериране на трафик точно към тях. Още повече че става въпрос предимно за препращане към информационни сайтове, които надали могат да се нарекат тематично свързани с заглавието на фейсбук страницата. Просто феновете й са станали стока, тъй като техните кликвания са продадени.

Генерирането на трафик към даден сайт може да се постигне и със съвсем почтени методи, без да се купува трафик или потребители насилствено да се карат да го посещават.

Социалните мрежи например могат да служат за генериране на трафик, без да се подвеждат потребителите. Достатъчно е там да се постват интересни заглавия с линкове към сайта. Добре е това да се прави от хора с по-голям брой приятели в листата си, за да могат те да препратят или препоръчат линка на други хора.

Безспорно Google и източник номер 1 на посетители и това надали изненадва някого. Но за България важи с най-голяма сила, тъй като останалите интернет търсачки не могат да се похвалят с голяма популярност у нас. За привличането на трафик от Google също се изискват умения. Най-вече за писането на материали и заглавия, които да са интересни не само за читателите, но да попадат в алгоритъма на търсачката. За целта трябва да има достатъчно ключови думи в даден текст, както и линкове.

И да се има предвид, че когато потребителите търсят, изписват думите по най-различен начин, дори и с грешки. Линковете са важни, тъй като щом потребителят открие на даден сайт достатъчно авторитетна информация, следва и препратките.

Друг начин за почтено привличане на трафик е изпращането на имейли. В тях може да има кратко описание на публикуваната информация и линк към сайт, на който могат да се намерят подробности. Или да се предложи абонамент за новините, които се публикуват на сайта.

За привличането на повече посетители може да се използват и сайтове на партньори, на които да се поставят линкове. Но би трябвало те да са свързани тематично, иначе пак се получава схемата с насилственото пращане на потребители на страници, които нямат нищо общо с тази, която четат в момента.

24chasa.bg e от малкото, които не ползват купен трафик

Сайтът на "24 часа" е един от малкото в българското интернет пространство, който хем съдържа оригинални авторски текстове, хем не използва трикове, за да помпи изкуствено броя на посещенията и импресиите.

Според най-актуалните данни на агенцията за измерване на интернет трафика Gemius - за януари, сайтът на "24 часа" е пораснал с нови, рекордни 25,34%. Той за първи път е изпреварил сайта dnes.bg, който е един от най-големите новинарски портали и присъства отдавна на интернет пазара.

По същия начин само за четири години "24 часа" изпревари всички утвърдени новинарски сайтове в България, повечето от които са на пазара от над 10 години - "Дневник", "Капитал", "Дарик", btvnews.bg, "Монитор", "Сега", "Стандарт", "Новинар", news.bg, actualno.com и др.

1 331 108 уникални посетители са чели материалите в 24chasa.bg през последните 30 дни, показват данните на Google Analytics.

4 865 539 посещения общо има в сайта за същия период. Потребителите са разгледали 18 988 618 страници - средно по 4 страници всеки, и са оставали средно по 6,2 минути, което е много добър резултат и от гледна точка на рекламодателите.

Аудиторията на сайта на "24 часа" вече е предимно от "твърди" читатели - над 83% са постоянни, а останалите - приходящи, според Google Analytics. Броят на читателите е скочил значително особено миналата седмица, изпълнен с горещи политически събития. В понеделник уникалните посетители в сайта са били почти 140 000, във вторник 123 000 , в сряда 138 000, а в четвъртък 112 000, според Google Analytics.

Още по големи постижения на 24chasa.bg отразява другата измервателна система на трафика - tyxo.bg. Според нея в понеделник уникалните посетители в сайта са били 147 481, във вторник 135 667, в сряда 146 959, а в четвъртък 133 922.

Най-големи резултати за 24chasa.bg през изминалата седмица отразява третата измервателна система на трафика - bgcounter.com. Според нея в понеделник уникалните посетители в сайта са били 183 800, във вторник 167 994, в сряда 189 131, а в четвъртък 170 676.

Според експерти по интернет с различни трикове е възможно да се манипулират данните на някои от измерващите агенции, но е абсолютно невъзможно да се лъжат всички агенции едновременно. Това потвърждава безспорния факт, че сайтът на "24 часа" не прави номера за изкуствен трафик и въпреки това има двуцифрен месечен ръст благодарение на качественото си съдържание, бързината и коректността, с които отразява новините и увеличаващото се количество видео и друга мултимедия.

53% от читателите на 24chasa.bg са жени срещу 47% мъже. 2/3 от потребителите са до 45 г., тези от 45 до 54 г. са 17%, а хората над 55 г. - 13%.

35% от посещаващите www.24chasa.bg са висшисти със степен магистър или доктор, като процентът им продължава да се вдига. 5% имат бакалавърска степен или полувисше образование, показват данните на Gemius.

Google - големият играч в рекламата


Освен най-популярна търсачка, Google може да се нарече и най-големият играч в интернет рекламата. Твърди се, че пазарният му дял е над 50%. Услугата се нарича AdWords и при нея рекламодателят създава своето съобщение, след което избира определени ключови думи. Когато някой потребител търси и напише някоя от тях, то с резултатите му се показва и линк към сайта на рекламодателя. Първоначално услугата тръгва с условието да се публикува само текст - без банери, без изображения. И линковете да са съобразени с дължината и агресивността на пунктуацията и фразите.
Постепенно нещата се промениха и сега в рекламите има и банери и изображения. Няма изискване за минимален разход – клиентът само може да определи каква сума да плати примерно на ден или на едно кликване. Компанията предоставя прогнозни стойности за трафика и цените на ключовите думи. Може да се зададе опция, при която рекламите да се появяват само в определени географски райони, при това на национално или регионално ниво.

Google продава реклама и на отделните сайтове. Когато техен потребител търси информация в самите тях, пак по зададените ключови думи излизат линкове, платени от рекламодателите. Бутонът позволява и споделяне на съдържанието в социалната мрежа Google+. Обикновено Google прибира 30-40% от парите, останалата част са за сайта, който е поместил рекламата.

Напоследък търсачката започна стриктно да следи за измами с кликове, тъй като клиентите плащат на брой посещения. Врътката може да стане, ако собственици на сайтове опитат да измамят системата на Google, като генерират фалшив трафик и рекламите всъщност не са били видени от реални потребители.

Софтуер създава “уникални” посетители

Трафик към сайт може да се създаде изкуствено и чрез софтуер. В случая той е изцяло фалшив, тъй като зад него няма рпеални посетители. Техните влизания в сайта се симулират от програмата и една по-задълбочена проверка веднага показва, че идват от един и същи адрес в рамките на изключително кратко време. Могат да се генерират от 50 до 120 посещения за час и до 250 клика.

Софтуерът е проектиран да симулира реални онлайн посетители. За предпочитане е да се използват локалните системни ресурси пред тези на сървъра.
Така може да се осигури трафик, дори когато компютърът не е включен. Просто ще изпраща множество от лъжливи посетители на сайта. Със софтуер лесно може да бъдат създадени и голямо количество обратни връзки.

Възможни са различни настройки като определяне на общия брой от посещения за час, и като цяло бройката им, публикуване на данни в уебформи, да се изберат реферали, посредници потребители, прокси за симулиране на реалистичен трафик, автоматично свързване към линкове от страници с висок ранг.

Може дори да се изпратят фалшиви посетители към други сайтове. Целият трафик се отчита като истински и показва уникални посещения в уебсайта и сървър статуса.
Най-често се използват скриптове – приложение, което на различни интервали от време отваря линкове на случаен принцип през различни браузъри и с различни IP-та. Тези скриптове трябва да се ограничат до определено количество хитове за единица време, за да не се претовари сървърът.

www.24chasa.bg

1 коментар :

  1. От всички мафиотски нетни страници в България Инвестор е показност за безотговорни умишлени кражби и злоупотреби системно с потребители и материалите им.Терора е мутренски показен.Краде се вероломно от чужди страници, безогледно и по дивашки. Инвестор плаче да му бъде отнет ценза, тъй като очевадно е мафиотска медия и действа против потребители и всякакви норми на нет страници и медии.

    ОтговорИзтриване