Какво се случва в БТВ?

Исках да изчакам обявяването на името на новия директор на новини на БТВ преди отново да коментирам събитията в телевизията.

Това обаче не се случва вече повече от три месеца- Антон Хекимян напусна телевизията в края на септември миналата година и до днес позицията му не е заета. А и аз няма да коментирам личността на новия шеф на новините, когато бъде назначен.

Първо обаче бих искал да обясня защо се занимавам с тази тема. Главната причина е кризата по отношение на свободата на словото. Националните телевизии не се справят със задачата да информират и обясняват основните събития у нас и по света. Резултатът е, че политически играчи безпроблемно манипулират действителността.

Втората е, че не е толкова често да наблюдаваме криза в една компания и да имаме пълна яснота за нейната продукция, финансовите резултати и за основната част от хората, които работят в нея. Начинът по който се случват нещата в БТВ е характерен за много други фирми. Затова нейната история не се различава от много други, за които никога няма да се говори публично.

Какво е състоянието на БТВ?

Почти всички предавания на телевизията са с по-нисък рейтинг от тези на Нова телевизия

Липсва сериозно присъствие в онлайн пространството- особено сравнено с групата на Нова телевизия

Основните спортни събития се излъчват от конкурентните канали

Финансовите възможности на БТВ отстъпват на тези на Нова телевизия

Директорът Продажби на БТВ напусна и вече работи  в Нова телевизия

Новинарският екип няма ръководител/лидер след напускането на Антон Хекимян

Основните имена на телевизията са основно забавление на жълтата преса

Какво прави ръководството на телевизията за да разреши тези проблеми?

- Освобождава програмния директор и директора “Човешки ресурси” и назначава на тяхно място нови хора

След дълго чудене назначава и нов шеф на Новини и актуални предавания- вероятно и това ще се лучи един ден

Смяната на хора е официално признание за управленски провал. Това означава, че нито производството на забавни предавания, нито на новини и публицистика е на ниво. Смяната на директора “Човешки ресурси” означава, че има проблем с привличането и запазването на качествени хора.

Новият екип няма да има шанс, ако не е подкрепен финансово. Дори и програмата да се подобри, то съществува още един проблем- много е вероятно рейтингите на ГАРБ да не уловят промяната.

Смяната на хора е само началото- не е ясно дали новите хора имат ясен план за това как да се справят с проблемите. Засега анонсите са за пускането на няколко забавни предавания- предстои да видим какъв ще бъде техния рейтинг.

Според мен ясен план за подобрение няма. Всичко прилича на опит на висшето ръководство на компанията да си спечели още малко време на заплата в БТВ.

Новият шеф на новините

Изборът явно е между вътрешен и външен кандидат. Външен кандидат би бил много по мотивиран да направи кардинални промени. За вътрешен човек това е доста по-трудно, макар и не невъзможно.

Основният въпрос пред новия шеф на новините, който трябва да се реши между него и собственика, е каква е целта. Изборът е между две посоки- новини и публицистика, които са посветени на защита на обществения интерес или постигане на висок рейтинг. Според мен собствениците от чешкия фонд ППФ ще поставят втората цел. Ще попитате защо не е възможно да се преследват и двете заедно?

Ако искате висок рейтинг трябва да се прицелите в ниските страсти- ако искате да защитите обществения интерес, то тогава ще правите телевизия за все по-намаляващата група хора, които се интересуват от политическите, икономическите и културните процеси в България.

Първата телевизия може да се прави с посредствени журналисти, които са без собствено мнение- втората трябва да се прави от хора със знания, опит и собствена позиция. Наличието на позиция е задължително, защото така телевизията ще си създаде имидж. Думата безличие неслучайно е образувана от две части, които означават липса на лице.

Аз не мога да си представя, че собственика ще даде подкрепа за истинска критична журналистика. 

Чудите се защо?

Проблемите на собственика на БТВ

Чешкият фонд ППФ е зависим от държавата по няколко линии. Мобилният оператор Йеттел е пред смяна на собсвеността- 50% плюс една акция ще бъдат придобити от Етисалат от Обединението Арабски Емирства (ОАЕ). Разрешението на КЗК би трябвало да е проста формалност, но все още не е дадено. Според мен тук проблем няма да има- още повече, че получаването на разрешението е ангажимент на новите собственици от ОАЕ.

Затруднението е на друго място. Операторът все още използва за свой основен доставчик китайската Хуавей. Още в края на правителството на Бойко Борисов в двустранен документ със САЩ страната ни пое ангажимент да не допуска китайско оборудване в мрежите от пето поколение. Собствениците на Виваком без принуда заявиха, че ще заменят китайското оборудване с такова на Ериксон. А1 отдавна използват Нокия.

Чешките собственици на Йеттел не предприеха нищо, а поредица от правителства не приеха никакви решения, които да принудят операторите да сменят оборудването. Лошият вариант за Йеттел е правителството да вземе подобно решение и да даде много кратък срок за неговото изпълнение. 

Не бива да забравяме, че като част от сделката от Етисалат обещаха още 350 милиона евро при изпълнение на определени финансови цели за три години след транзакцията, а ако това не стане, то чехите ще трябва да върнат 75 милиона евро. Непланирана инвестиция в нова мрежа може да увреди финансовите интереси на ППФ, като им се наложи да връщат пари заради непредвидени разходи за новия собственик.

При смяна на собствеността на Йеттел съществува опасност новите собственици от ОАЕ да пренасочат част от рекламния си бюджет към групата на Нова телевизия.

Допълнителни проблеми могат да дойдат като ефект от сделката за придобиване на Булсатком от Виваком. Като резултат от негативните становища на А1 и Йеттел и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) започнаха пазарни проучвания. 

Те могат да завършат по два начина:

Заключение, че на пазара на телекомуникации и разпространение на телевизии няма проблем и разрешаване на придобиването на Булсатком от Виваком.

Откриване на проблеми и налагане на мерки за тяхното разрешаване, които могат да засегнат не само Виваком, но и всички участници на пазарите на телеком услуги и телевизии 

С други думи повдигането на спор пред КЗК и последвалото активиране на КРС могат да имат негативни финансови ефекти, ако регулаторите намерят проблеми на съответните пазари и се стигне до крайни мерки, като например регулиране на цени.

Съществува опасност решенията на регулаторите да засегнат не само Виваком, но и нейните конкуренти А1 и Йеттел, както и двете големи телевизионни групи Нова телевизия (притежавана от Юнайтед груп- собственик на Виваком) и БТВ (притежавана от ППФ- собственик на Йеттел).

А1 мисли за политематичен канал

В интервю за сайта money.bg изпълнителният директор на А1 Александър Димитров казва следното за евентуалното създаване на собствен политематичен канал:

"Двeтe гoлeми тeлeвизиoнни гpyпи пpaĸтичecĸи ca мoнoпoлиcти. Hиe вяpвaмe, чe имa нyждa oт oщe игpaчи", зaяви Димитpoв, нo пoбъpзa дa пoдчepтae, чe ĸoмпaниятa нe e взeлa peшeниe пo въпpoca, a и пpeд пoдoбeн пpoeĸт нe липcвaт пpeдизвиĸaтeлcтвa - мaлъĸ пaзap зa coбcтвeнoтo cъдъpжaниe и cepиoзни aнгaжимeнти oтĸъм пpoгpaмиpaнe и мeдийнo пpиcъcтвиe. Tpябвa дa ce пpeцeни дaли имa иĸoнoмичecĸи cмиcъл зa нac, дaли щe дoбaви cтoйнocт ĸъм пpoдyĸтa, ĸoйтo ниe пpoдaвaмe нa нaшитe ĸлиeнти”.

Шансът А1 да се впусне в подобна инвестиция не е голям, но ако се случи, то това ще означава намаляване на приходите и за БТВ и за Нова телевизия.

Пътят напред

Ако някой иска да направи от БТВ конкурентна медия, то той трябва да има ясен план за разрешаването на всички основни проблеми- това означава екип, план, бюджет, измерими показатели за напредък.

Телевизията продължава да няма отговор на проблема с редакционната независимост- двама бивши директори на новините в телевизията, Антон Хекимян и Венелин Петков, вече спорят публично по темата. А позицията на БТВ е мълчание- ако задаваш въпроси на властимащите, то трябва да си готов да отговаряш и на въпросите, които се задават към теб. Особено, ако си допуснал политически пристрастен човек да бъде шеф на новините.

От ПР гледна точка телевизията има само проблеми. Неспособността и/или нежеланието на БТВ да се справи с намесата на жълтите медии в личния живот на основни журналисти е показателна. Не бих се учудил, ако ръковоството на телевизията дори не осъзнава нито откъде идва тази атака, нито каква е нейната цел. А източник има и цел има…

Защо обръщам внимание на темата за активността на жълтите медии- ще отидете ли да работите във фирма, ако знаете, че измислици ( а понякога и истини) за личния ви живот ще се публикуват в онлайн пространството? Само си представете, че пуснете търсене със своето име и оттам излязат заглавия за лични драми, любовни триъгълници и семейни проблеми, които включват дори и децата на някои от журналистите.

Има естествено и друга гледна точка- ако целта е висок рейтинг, то постоянните лични драми са още един повод за привличане на зрители и читатели.

От телевизията постоянно тече информация- изтекоха почти всички имена на хора интервюирани за досегашната позиция на Антон Хекимян.

Връщането на доверието изисква да водиш диалога, а не да мълчиш и да отговаряш седмици след като нещо се е случило. 

Промените в управленския екип показват, че чешките собственици нямат намерение да продават телевизията. Икономическата логика обаче е да се излезе от инвестицията- липсва стратегия, няма финансов ресурс за инвестиции в качествено съдържание, основният конкурент е много по-силен финансово,  има вероятност А1 също да направи политематичен канал, което ще увеличи конкуренцията и ще намали приходите на всички на пазара.

За доброто име

За да бъдеш разпознаваем трябва да имаш позиция, да имаш кауза и да я отстояваш чрез това, което правиш. Когато нямаш позиция оставяш външната среда да ти влияе и ставаш проводник на чуждо влияние. Собственото мнение не са филмите, концертите, реалити форматите- те са купена от други продукция. Все едно си магазинче, което продава шоколад или сладолед на най-добрите световни и местни производители, а ти си просто мястото където хората получават доставката и оставят парите си. 

Имиджът се създава от начина по който една телевизия представя българската действителност. Затова новините и актуалните предавания не са тези с висок рейтинг, но са тези, които са лицето на една телевизия.

В един идеален свят медиите би трябвало да получават достатъчно пари от реклама, които да ги правят независими от политически и икономически интереси. Това би трябвало да им позволява да защитават общественият интерес. Естествено нещата са доста по-сложни- дори в утвърдени демокрации и икономически силни страни свободата на словото отстъпва на манипулацията.

У нас явен проблем пред свободата на словото в националните телевизии е факта, че техните собственици притежават и телеком оператори, които са регулирани от държавата и приходите и печалбите им могат да пострадат от едно или друго решение. Част от големите рекламодатели също зависят от държавата- дали с регулаторни решения или с достъп до обществени поръчки.

Икономическият и политическият интерес са много добре организирани и печелят битката за начина по който се обяснява реалността.

Обикновено статиите започват с цитат, но този път ще си позволя да завърша по този начин.

“За да бъдем наистина вдъхновени ние имаме нужда от предизвикателство, което е по-голямо от наличните ресурси. Имаме нужда от визия за света, която все още не съществува. Имаме нужда от причина за да идваме на работа. Не просто голяма цел, която трябва да постигнем. Това е нещо, което правят лидерите на велики организации. Те определят предизвикателството така, че то изглежда като нещо, с което никой не знае как да се справи.”

Саймън Синек, Лидерите ядат последни, 2017 година

P.S.

Ако този не ви харесва, то имам и друг:

Когато забележиш, че яздиш умрял кон, слез от него.

Поговорка на индианците от племето Дакота.

Ясен Русев, Фейсбук

Няма коментари:

Публикуване на коментар