Великият авиоконструктор

Сергей Владимирович Илюшин, великият авиоконструктор (1894-1977). Съветски дизайнер на самолети, разработчикът на най-масовия боен самолет в историята - камионът с щурмови самолети IL-2.

Три пъти Герой на социалистическия труд (1941, 1957, 1974), единственият лауреат на седем Сталински награди (1941, 1941, 1943, 1946, 1947, 1950, 1951), лауреат е на Ленинската награда (1960), Държавната награда на СССР (1971). Рицар на осемте ордени на Ленин (1936, 1941, 1945, 1945, 1954, 1964, 1971, 1974). Генерал-полковник от инженерно-техническата служба (1967; от 1971 г. - генерален инженер-полковник). Акад. на СССР (1968 г.

САМОЛЕТИ НА ИЛЮШИН

Сериен:
DB-3 - Двудвигателен бомбардировач с дълъг обхват. Първият полет през 1935 г. Екипаж от 3 души. Серийно производство от 1937 до 1941. DB-3 е построен в четири завода, произведени са общо 1528 самолета. Работи като PDB-3 до началото на 1942 г. и като тренировъчен блок до 1943 г.

IL-2 тежко двойно нападение камион. Първият полет през 1939 г. Серийно производство от 1941 до 1945. IL-2 е най-масивният военен самолет в историята, пуснати са общо 36,183 самолета с различни модификации. Серийно IL-2 е произведен в 4 фабрики, най-голямо количество е произведено в Куйбишев - 26,888 бройки

IL-4 - Бомбардировач с два двигателя. Първият полет през 1939 г. Надстройка на самолет ДБ-3. Екипаж от четирима. Серийно производство от 1939 до 1945. Произведени са общо 5256 самолета. Самолетът е експлоатиран от 1940 до 1952 г.

IL-10 - Тежък убиец. Първият полет през 1944 г. Серийно производство от 1944 до 1955. Il-10 е опериран от 1945 до 1962 г. Произведени са общо 6166 самолета. В СССР Ил-10 започва да се изготвя от 1956 г., след премахването на щурмовите самолети.

IL-12 - пътнически самолет със среден двигател. Първият полет през 1945 г. Пуснат в два варианта: пътнически и товарен. Вариантът за пътници е предназначен за превозване от 16 до 32 пътници и багаж. Екипажът от петима души: двама пилоти, стюард, стюардеса и летателен механик. Серийно производство от 1946 до 1949. Експлоатация от 1947 до 1968. Направени са общо 663 самолета.

Il-14 - Късомагистрален двудвигателен пътнически самолет. Първият полет през 1950 г. Екипаж от 2-5 човека. Максималният брой пътници е 36. Серийно производство от 1953 до 1959 г. 

Операция от 1954 до 2005 г. Самолетът е произведен в различни модификации: транспорт, транспорт-кацане, летателни лаборатории, аерофотография, санитария. В СССР са произведени 1065 самолета. Ил-14 също е произведен по лиценз в ГДР, Чехословакия и Полша.

IL-18 - пътнически самолет с дълги разстояния. Първият полет през 1957 г. Екипаж от петима. 120 пътници, или 13 500 кг товар. IL-18 първоначално е проектиран като пътнически самолет. 

Сериално произведен от 1957 до 1985 г. Дълго време самолетът е бил основният лайнер на среден развой в СССР. Общо са произведени над 700 самолета Ил-18 с различни модификации.

IL-20 - Радиоелектронен разузнавателен самолет. Първият полет през 1968 г. Създаден на база 

Ил-18. Екипажът от 13 мъже. Самолетът е използван за разузнаване по държавната граница. Сериално произведен от 1968 до 1976 г.

Бомбардировач Il-28. Първият полет през 1948 г. Екипаж от трима. Сериално произведен от 1949 до 1955 г. Построени са общо 6316 самолета. Ил-28 е първият съветски реактивен бомбардировач.

Ил-38 - Патрулен противоподводен самолет. Първият полет през 1961 г. Екипажът от 10. Разработен на базата на Ил-18. Сериално произведен от 1967 до 1972. Започва служба през 1969 г. Направени са общо 65 самолета Ил-38

Il-62 - Дългопосочен пътнически самолет. Първият полет през 1963 г. Сериално произведен от 1966 до 1995 г. 186 пътнически места. Екипажът от петима. Произведени са 289 самолета, изнесени са 75 Последният самолет проектиран и построен от С. В. Илюшин.
-----------
НАГРАДИ:

Сталинска награда от втора степен (март 1941) - за създаването на бронирана щурмова лодка ИЛ-2

Сталинска награда от първа степен (август 1941) - за създаване на бронирана щурмова лодка IL-2

Сталинска награда от първа степен (1943) - за модификации и усъвършенстване на строежа на бойни самолети

Сталинска награда от първа степен (1946) - за разработка на дизайна на новия щурмов самолет 

ИЛ-10 и фундаменталното подобряване на щурмовия изтребител ИЛ-2

Сталинска награда от втора степен (1947) - за проектиране на многоместен пътнически самолет Ил-12

Сталинска награда от първа степен (1950) - за разработки в областта на самолетното строителство

Сталинска награда от втора степен (1951) - за изключителни изобретения и фундаментални напредъци в областта на инженерството (за създаването на реактивен бомбардировач Ил-28)

Награда "Ленин" (1960) - за създаване на пътнически самолет ИЛ-18

Държавна награда на СССР (1971) - за създаване на противоподводен самолет с далечен обсег ИЛ-38

НАГРАДИ
три пъти Герой на социалистическия труд (25/11/1941 г., 12.07.1957 г., 29.03.1974)

осем ордени на Ленин (30.12.1936 г., 25.11.1941 г., 21.02.1945 г., 02.07.1945 г. 30.03.1954 г., 30.03. 1964, 26.04.1971 г., 29.03.1974 г.)

Орден на Октомврийската революция (02.10.1969)

Две ордени на Червеното знаме (03.10.1944 г., 15.11.1950)

Орден Суворов 1-ва степен (16.09.1945)

Орден Суворов от 2-ра степен (19.08.1944)

Заповед на труда Червено знаме (05.03.1939)

Два медала на Цървена звезда (17.08.1933, 28.10.1967)

Орден на Възраждането на Полша 5-та степен (1969)

Златен медал на ФАИ в авиацията (1968)

Медал "В чест на 100-годишнината от рождението на Владимир Илич Ленин"

Медал "За отбраната на Москва"

Медал "За победа над Германия във Великата отечествена война 1941-1945. "

Юбилеен медал „Двадесет години победа във Великата отечествена война 1941-1945. "

Юбилеен медал „Тридесет години победа във Великата отечествена война 1941-1945. "

Медал за победа над Япония

Медал "За доблестен труд във Великата отечествена война 1941-1945. "

Медал "Ветеран от въоръжените сили на СССР"

Юбилеен медал "Двадесет години работещите селяни Червена армия"

Юбилеен медал "30 години на Съветската армия и ВМС"

Юбилеен медал "40 години въоръжените сили на СССР"

Юбилеен медал "50 години въоръжените сили на СССР"

Медал "В чест на 800-годишнината на Москва"

Няма коментари:

Публикуване на коментар