Във всеки руски град всички улици и булеварди са разделени на няколко категории по степен на важност. Когато започне да вали сняг, комуналните служби отначало чистят най-важните градски зони. Това са пътищата, на които минават най-много коли, оживените пешеходни улици и алеите към най-главните здания и обекти в града – като болници, пожарни служби, полицейски управления, както и маршрутите на обществения транспорт.
След това сътрудниците на комуналните служби чистят по-малките улици и алеи, като постепенно стигат до училища, поликлиники, детски градини, неголеми тротоари и подлези.
В градовете има и норми за почистване на снега в обикновените жилищни дворове – например в Москва започват почистването, когато на тротоара има минимум 2 см сняг. Има значение и интензивността на снеговалежа – ако на час падат по 1-2 см, то чистачите трябва да почистват двора от сняг и лед за 4 часа, като трябва да сторят това до 9 сутринта на следващия ден. Ако снегът е повече от 2 см на час, то към почистването пристъпват комуналните служби – щом натрупа височина от 4 см.
Често пада толкова много сняг, че службите не смогват с графика и тогава се почиства денонощно – през есента на 2020 г. 24-часово почистване предприеха във Волгодонск (1100 км от Москва) и Саратов (842 км от Москва).
За почистването на снега службите разчитат на различни техники – най-често комбинирани пътни машини ("КамАЗ" с нужното оборудване), трактори, пригодени за снегопочистване, и снегорини. В Москва, например, има 7600 единици специализирана техника, в другите градове са по-малко, но също може да се стигне до няколкостотин машини. Снегът се почиства и от чистачи с лопати, обикновено те работят край входовете на жилищните сгради, някога събират остатъци от снега след работата на специализираната техника.
Службите имат за задача да събират снега на купчини и да го товарят на самосвали. Пешеходните улици и пътните платна със заледявания се посипват с реагенти или обикновен пясък, за да не се пързалят хората по пътя за училище или работа.
Топене на снега
В Москва до 2002 г. събраният сняг директно се изсипваше в река Москва, сега в столицата и другите големи градове с над 1 млн. население – като Санкт Петербург, Казан и Новосибирск, снегът буквално се претопява във вода с помощта на снегоразтапящи машини.
Въпросните пунктове представляват два бетонни "басейна" и две помпи, разказва Георги Левин, майстор от "Мосводосток". В първия басейн се събира снега и се подава топла вода – там протича "топенето на снега". Разтопеният сняг се изпраща във втория контейнер, през който попада в колектори – след това се изпуска в река Москва. В басейните има и решетки, в които попадат големите отпадъци, попаднали в преспите.
Сред тях се срещат цветни саксии, бордюри, а един път дори попаднахме на детска количка", разказва заместник-началникът на службата за експлоатация на снеготопящите пунктове в един от московските райони Алексей Бойков.
Освен снеготопящи машини във всички градове има и полигони за събиране на сняг. Тук докарват всичкия сняг, а след това просто чакат пролетта, когатотой ще се разтопи. Например един от полигоните в Екатеринбург може да побере около 120 т сняг за зимата.
Помощ от армията
На 20 ноември 2020 г. в Калуга, град на 195 км от Москва с население малко над 300 000 души, падна леден дъжд и снеговалеж. Под слоевете сняг се оказаха пътища, автомобили, пътни знаци и пейки. Валя два дни, но още на следващия ден службите разбраха, че няма да се справят с 22-сантиметровата покривка.
"Ще пробваме да проведем преговори с войсковите ни части. <...> Защото никакви градски ресурси няма да ни стигнат, за да се борим със стихията", заяви на 23 ноември градоначалникът Дмитрий Денисов.
Такава практика не е нова – в случаи на аномални снеговалежи администрацията на града вика военните на помощ в снегопочистването.
Така през 2018 г. след най-силния снеговалеж за последните 140 години военните разчистваха пътищата в Москва и Московска област, а през 2019 г. – в Курска област (525 км от Москва), Волгоград (969 км от Москва) и Саратов (842 км от Москва), но с навяванията някога не могат да се справят дори танковете.
"Ето този танк забуксува, а този се счупи", разказва един от военните, докато снима с камерата на телефона си танковете, затънали в снега през януари 2019 година.
До някои преспи не могат да стигнат дори танковете – през април 2020 г. северното село Териберка в Мурманска област за две недели се оказа откъснато от цивилизацията заради снеговалеж, който блокира пътя. Продукти местните получаваха на шейни, а пътят беше почистват с помощта на автоколони от специална техника.
"Живеем в селото 20 години, излизали сме от блоковете и сме ходили по илиците като в снежни тунели, но такъв ужас не е имало никога. Трябва всичко да се прави своевременно и техниката да е добра", жалва се жителката на Териберка Лариса Холодова.
"Високи" технологии
Трима изобретатели от Перм (1400 км от Москва) още през 2013 г. изобретиха автомат-снегорин – неголям робот с кошница за почистване на териториите около къщите, който може да се използва дистанционно с джойстик.
"Роботът има три режима. Първият – когато човек го управлява самостоятелно. Стои до прозореца, гледа и управлява, без да излиза навън. Вторият режим е подобен на компютърна игра – гледаш в монитора и управляваш робота. Третият режим е автономен. Ползвателят изчиства снега, натиска бутон "Запази", а следващия път, когато навали сняг, натиска бутон "Възпроизведи" – и роботът-снегорин повтаря цялата работа", разказва един от разработчиците на проекта Олег Кривокурцев.
Тогава успяха да продадат около 50 робота в Европа, но на руските улици така и не се появиха от тези устройства.
През 2020 г. в Пермска област чистачите вместо лопати получиха "духалки", а чистач от Кемерово (3600 км от Москва) използва тример за трева – както стана ясно, той също се справя прилично със снега.
Изобретателност прояви и московският чистач Андрей Петров – през февруари 2020 г. той започна да почиства снега с моноколело с почистваща машина от собствено производство.
"Лопатата за почистването на снега направих от газова бутилка, разрязан надлъж, а колелата са от градинска кошница, дръжките направих от тръби. Работата е физически тежка, но все пак имам чувството, че това трябва на хората", разказа Петров.
bg.rbth.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар