НАЧАЛНА СТРАНИЦА

Страници

Санират моста на Кольо Фичето

Покритият мост в Ловеч, построен от майстор Кольо Фичето, е заплашен от посегателство и модернизация, под формата на саниране, научи Bgpravda. От Общината заявиха пред сайта ни, че преустройството се налага, за да се подобри енергийната ефективност.

Оказва се обаче, че общинската администрация на Ловеч, за да осигури финансиране по проект, който предвижда и саниране на моста, е "маскирала" кадастрално покрития мост (единствен на Балканите и един от малкото в Европа, емблема на Ловеч) като "сграда за търговия", нещо което е не само абсурдно, но и несъобразено със закона, а и с предназначението на публичната собственост. 

Това му предназначение не отговаря нито на статута на моста, нито на изискванията на Закона за кадастъра и Наредба РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, не отговаря и на редица разпоредби на Закона за културното наследство, пише в сигнал до регионалния министър.


Покритият мост в гр. Ловеч, известен и като моста на Колю Фичето, е в границите на АИР-Вароша, който е в списъка по чл. 50 от ЗКН. От две години тече проект, чиято цел поне формално е опазване на уникалното съоръжение. В документацията по проекта за "опазване" мостът е неправилно отбелязан като намиращ се в контактната (защитена) зона на АИР-Вароша. Всъщност, той попада в границите на резервата, така както те са отбелязани в Наредба 10/1978 г. на МК.
Сега обаче може да се стигне до нелепата ситуация мостът да бъде саниран и по този начин да бъда сериозно нарушена неговата автентичност. 

Първото сведение за съществуването на покрит мост в Ловеч е на френския пътешественик Ами Буе от 1838 г., последвано от впечатленията на Феликс Каниц от 1871 г. при посещението си в града. И двата моста тогава са били отнесени от река Осъм.
След тях идва Кольо Фичето и построява своя Покрит мост, който се запечатва в народната памет. Строежът е осъществен благодарение на жителите на града, които даряват материали, пари и труд. Той е изграден върху 5 каменни основи от пясъчник от близкото с. Радювене, които са украсени с различни фигури на животни и др. скулптури.
Снимка на моста, построен от Кольо Фичето
Покритата част на моста е изградена изцяло от дърво, с дървени клинове за сглобките, без да се ползва метал. Вътрешността му е била разделена на 64 помещения за дюкянчета.
Мостът на Фичето обаче е унищожен напълно при пожар на 3 август 1925 г. С това се слага край на оригиналния облик на постройката, останала от известния български строител. На нейно място през 1926-1931 г. е изграден нов железобетонен покрит мост по проект на архитект Ст. Олеков и инженер Цветков. Той се различава по това, че вместо 5 носещи стълба има само 2, бройката на помещенията за дюкянчета са 40, пътната част е по-тясна, покривът не е от дърво, а от армирано стъкло.

През 1981 г. възниква идеята за връщането на "оригиналния" облик на моста от времето на Кольо Фичето. Извършва се реконструкция, която може да се види и до днес. Общото с делото на Фичето обаче е малко - носещите колони продължават да са 2, а не 5, на мястото на дюкянчетата има няколко работилнички, магазинчета и сладкарници, а конструкцията е топлоизолирана и е с изградено електроподово отопление. Дължината й е 106 метра, докато по времето на Никола Фичев е била 84 метра.

Покритият мост в Ловеч е символ на града и един от малкото подобни в Европа, но сега на практика може да бъде съсипан.

д-р Николай Георгиев

Няма коментари:

Публикуване на коментар