Разбира се, всеки запознат с влечението на масовата журналистика (а вече и на масовата археология…) към сензацията и хроничната липса на желание у пишещите братя да проведат задълбочено проучване с право се е усъмнил в обективността на тази информация. Находката безспорно е изключително ценна и впечатляваща, но Свастиката от Алтимир далеч не е най-старата в света. Всъщност, както ще видите по-долу, в България са намирани свастики, с хилядолетия по-стари от алтимирската, датиращи още от епохата на ранния Неолит (7 – 6-о хил. пр. Хр.).
Фрагмент от керамичен съд със свастика от Деветашка пещера, Ловешко. Ранен неолит.
Но не сензациите и меренето на хилядолетия са предмет на тази публикация. Дали Свастиката е изключително български символ, който нашите предци са разнесли по целия свят сред най-широк кръг от култури и общности или е архетипно познание, заложено в човека от Създателя, е въпрос, който всеки би могъл да изследва сам за себе си. Факт е, че тя се използва от почти всички народи на планетата и все пак най-продължителна и системна употреба свещения знак има тук, на Балканите.
Но не сензациите и меренето на хилядолетия са предмет на тази публикация. Дали Свастиката е изключително български символ, който нашите предци са разнесли по целия свят сред най-широк кръг от култури и общности или е архетипно познание, заложено в човека от Създателя, е въпрос, който всеки би могъл да изследва сам за себе си. Факт е, че тя се използва от почти всички народи на планетата и все пак най-продължителна и системна употреба свещения знак има тук, на Балканите.
Казанлъшката култова масичка от средния Неолит се публикува за първи път в Интернет.
Тази скулптура на птица върху кост от мамут е украсена с красива и сложна свастика. Намерена е в голямото палеолитно находище в Мезин, Украйна (всъщност не чак толкова далеч от Балканите :) и е най-старото официално известно изображение на Свастиката. Датирана 10 000 г. пр. Хр.
Безспорно
нашите деди са изповядвали своя култ към Слънцето и Светлината, чиито
символ се явява Свастиката, от най-дълбока древност. Но, както ще се
види по-долу, Свастиката не е само Слънце. Тя съдържа познание за
Вселената и извечна мъдрост за живота в нея. Надали ще се намери друг
народ на планетата, при който познанието за свещения знак да е втъкано до такава степен в бита и философията му.
От
ранния Неолит през каменно-медната, Бронзовата и Желязната епохи,
Античността и Средновековието, през османското владичество и до наши
дни, във времена на възход и упадък дедите ни са изобразявали Свастиката
навсякъде в бита и ритуалите си в търсене на небесно покровителство и
енергия за живот и съзидание. През последните 10 000 години
прадедите ни са изобразявали великия слънчев символ върху всички
възможни материали – камък, глина, дърво, тъкан и т. н. Правили са го с
постоянство, творчество и въображение, създавали са нови и нови типове
свастики, предавали са познанието на поколенията, за да достигне то и до
наши дни, извезано върху традиционните български носии от всички
етнографски области.
Глинен печат от Кратово (Македония), Неолит.
Хаджилар III (Мала Азия), каменно-медна епоха.
Хаджилар II A (Мала Азия), каменно-медна епоха.
Уникална керамична паница със стилизирана свастика от НАИМ – София.
Тракийски
апликации за конска амуниция от Луковит и Бъйчени, Румъния. Източник:
http://thracian-art.artstudies.bg/index.php?p=items&rubrika_id=2&searchword=&limit=10&offset=0
Медната врата на раннохристиянската църква Св. София в Константинопол, дн. Истанбул, построена върху старо тракийско светилище
Мозайка от трако-римската вила Армира край Ивайловград.
Сребърен статер на тракийското племе дерони, 500 г. пр. Хр. Източник: http://www.bulgaria-is-alive.com/koreni-5.html
Разновидност на свастиката (triskelion, триквестер) върху каменен блок от Плиска. Прочут по света като 'келтски'.
Монета на тракийското племе Дерони. Изт.: http://apollon.blog.bg/izkustvo/2009/12/29/apolon-derainos.462908
Знамето на о-в Ман (Isle of Man).
Думата Свастика произлиза от санскрит. су асти и означава буквално „да бъде добро”, св. рода
пожелание за благополучие, благосъстояние и щастие. Неслучайно използвам
думата щастие, защото тя е твърде близка по звучене и смисъл до
„суасти”. Дали тази любима наша дума (+ типично българската наставка за
ж. р. – КА) не е съхранила името на обичания символ от дълбока древност
до наши дни?!
Куфаловска носия, Солунско. Бургаски музей. Благодарен съм на Цанка Велева – www.zvezdichka.blog.bg – за прекрасните шевици, които ми изпрати!
Сред народа символът на Свастиката е познат като Колото (колелото, Слънцето), кръсташка или просто Слънце (‘Малото Слънце’ в самоковско). А в руския език Свастиката е ‘Коловрат’ – въртенето на Слънцето.
Обреден хляб "Крива Кръсташка", гр. Панагюрище. Източник: Маринов, Д. 1914
Особено значима е традиционната употреба на Свастиката като орнамент върху Хляба. За народ, създал пословицата „Никой не е по-голям от Хляба”, това е красноречиво признание за огромното значение, което българите са придавали на свещения символ и за дълбоката вяра в силата му.
Хляб за Тодоровден (раздава се за здраве на конете) – с. Пашакьой, Къзълагачко. Източник: Маринов, Д. 1914
Обредни хлябове със свастики от кърджалийския музей.
Различаваме
свастики, които се въртят по посока на часовниковата стрелка (надясно) и
сувастики, въртящи се обратно на посоката на часовника. Съществуват
различни интерпретации за символиката им, но най-общо първата
символизира съзиданието и обновлението, а втората – разрушителните сили,
които унищожават старото, за да дадат път на Новото. Или двете заедно изобразяват пълния кръговрат на живота и енергията във Вселената.
Изключително интересен и многопластов символ от народната ни шевица – Свастиката и Сувастиката ведно.
Малцина знаят, че великият наш цар Калоян е бил погребан с дреха, украсена с 'обратни' свастики:
Малцина знаят, че великият наш цар Калоян е бил погребан с дреха, украсена с 'обратни' свастики:
Затова е неуместно да се говори за ‘добра’ и ‘лоша’ Свастика в зависимост от посоката на въртене. Само единството между двата символа ни дава пълната картина за противоположностите, от които се ражда Животът. Нищо във Вселената не е статично, динамиката и развитието са вечни, а промяната винаги предстои. Съзиданието следва разрухата и унищожението е обещание за ново творение. Това космическо познание Свастиката ни помогна да съхраним.
Източници:
Кръстева, А. La broderie nationale macedonienne. Македонска книга – Скопие, 1975.
Маринов, Д. Народна вяра и религиозни народни обичаи. БАН, 1994. Трето издание (1914; 1981).
Митрева, П. Самоковска везба: Монографично изследване със 115 черно-бели и цветни илюстрации и графични схеми. Български художник, 1982.
Николов, В. Неолитни култови масички. НАИМ-БАН, 2007.
Николов, В. Праисторическа Тракия. Дъга, 2003.
Чуканова, Р. Болгарские народные вышивки: Западные районы. Български художник, 1957.
La broderie nationale bulgare: Album. Държавна печатница, 1913 г.
Mellaart, J. Excavations at Hacilar, vol.II Plates and figures. Edinburgh University Press, 1970.
www.zvezdichka.blog.bg
http://allvin.blog.bg/politika/2011/09/15/svastikata-dreven-znak-ot-detstvoto-na-chovechestvoto-a-ne-z.819980
http://archive.org/stream/theswastika00wilsuoft#page/n5/mode/2up
http://www.voininatangra.org/modules/ipboard/index.php?showtopic=2873&st=0
http://vorfax-am-am.blogspot.com/2011/05/blog-post_01.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Mezine
http://thracian-art.artstudies.bg/?p=items&rubrika_id=2
http://prarodinata.blog.bg/history/2012/05/25/smaivashtata-drevnost-na-bylgarskata-civilizaciia-chast-ii-n.958985
Източник: http://prarodinata.blog.bg/
Няма коментари:
Публикуване на коментар