Станчо Славов: Приемът след IV клас все още е неясен



Станчо Славов, директор на ПМГ „Акад. Никола Обрешков” – Бургас:



 - Господин Славов, бъдещите петокласници и техните родители се вълнуват от промените в закона за предучилищното и училищното образование, според които математическите гимназии трябва или да се преобразуват в средни училища или да преустановят приема на ученици след 4 клас. Как ще коментирате предложения проектозакон и как той ще се отрази на бургаската математическа гимназия?

Проектозаконът в момента е между първо и второ четене. Ние имаме уверението, че проблемът с математическите гимназии ще бъде решен, но все още не сме видяли финалния вариант. „Решен въпрос” за нас означава ясно дефиниран прием на ученици след IV клас. 

Според първия вариант, предложен в проектозакона, понятието профилирана гимназия означава единствено обучение единствено след VII клас. Забранява ни се да обучаваме деца от V клас. За да можем да осъществяваме прием след IV клас, трябва да се преобразуваме в средно училище.  Тази процедура е изключително тежка, тромава и бавна. Изисква решение на педагогическия колегиум, обвързана е и с други закони като Кодекса на труда и пр. Преобразуването е свързано с много юридически казуси, които не могат да бъдат заобиколени и отнема близо година. Ако законът се приеме без промяна в предложените текстове сега и ние започнем  процедурата по преобразуване веднага, няма да успеем да го направим до септември 2013 г. През учебната 2013 – 2014 г. няма да можем да обучаваме петокласници. 

Знам, че това вълнува родителите, но еднозначен отговор не мога да дам. Доколкото ми е известно до два месеца законът няма да получи окончателен вариант, а е важно да знаем какво ще пише в него. Ако текстовете бъдат променени, възможно е да имаме прием. Но ще трябва да бъдат изяснени и други въпроси, включително начинът на прием на учениците. Все още не е ясно кой ще организира проверката – училището или ще бъде централизирана. И дали изобщо ще има някаква проверка или входът в математическите гимназии ще бъде свободен.
За нас приемът на ученици след IV клас е особено важен. На тази възраст се проявяват математическите таланти при децата и е важно те да бъдат поставени в подходяща среда, за да се развият.

- Прави впечатление, че все повече деца се стремят към математическата гимназия в Бургас. Тя е с най-висок бал за прием не само в града, но и спрямо голяма част от математическите гимназии в други градове на страната. Показател за какво е това?

Правило за страната е езиковите гимназии да са с най-висок рейтинг. Има градове, в които математическите гимназии са в доста незавидно състояние. През последните 15 години Бургас е изключение от това правило. Тук ние сме водещи и според мен причината е в множеството извънкласни дейности, които развиваме по всички дисциплини, залегнали в учебния план. 

Има деца, които могат да бъдат обучавани масово на отлично ниво,  други трябва да бъдат обучавани по-специализирано, в рамките на т.нар. СИП . А има и единици, за които трябва да се положат най-много грижи и успехите им да бъдат доведени до върхови форми. Те могат да бъдат нашите национални състезатели по математика и други дисциплини. Затова изградихме пирамидална система на обучение. Положихме усилия да развием всички форми. Нужни ни бяха време, планиране, стратегия и конкретна тактика за постигане на резултатите. Това съдържа комплект от мерки – да съберем екип от преподаватели, да привлечем добри ученици. 

Те постепенно започнаха да се трупат като интелигентна маса, която ставаше все по-добра. Постепенно се вдигаше нивото на прием, тук постъпваха деца с по-големи интелектуални възможности, което им позволява да усвоят материя на по-високо ниво. Това изискваше и набирането на учители, които могат да преподават на по-високо ниво. 

Този процес се развиваше в продължение на години, в които ръководството на гимназия се учеше как точно да постъпва. Осъзнахме, че ни е нужна и реклама за нашия продукт – нашият продукт са децата и онова, което те постигат. Така добихме популярност в града, желанието на децата да учат тук се увеличи, а минималният бал , с който ги приемаме, стана изключително висок.

- Колко време ви отне всичко това?

Не бих могъл да преценя колко време продължи израстването ни, но мога да кажа, че все още не сме свършили. Винаги има какво още да направим. Например да развием подготовката по повече предмети, за да имаме още победители на състезанията. Сега се опитваме да въведем извънкласни дейности, които не се припознават при нас – музика, театрално, изкуство, спорт. В спорта вече имаме определени постижения. През миналата година излъчихме пет различни отбора, които се класираха за финала на ученически спортни игри. Нямаше в страната друго такова училище.

Търсим всякакви варианти, за да разнообразяваме и усъвършенстваме уменията на учениците. Наскоро дори проведохме едно непопулярно мероприятие - учебна евакуация от сградата. Това не се прави от училищата, а е важно децата могат да реагират  при екстрена ситуация. Успяхме да изведем всички ученици – 1200 души, само за 4 минути, при норматив от 6 минути. Със сигурност бихме могли да подобрим и този резултат. Амбицията ни е да имаме върхови постижения във всички области. Нашите децата са умни и могат творчески да приложат това, което научават. Успехът им е гарантиран. С едни и същи усилия те постигат повече, отколкото съучениците им от други училища. Причината е в изучаването на точни науки, които много помагат за бързо усвояване на каквато и да е материя.

-Кое е в основата на успеха – талантът на учениците или методите за подготовката им?

Двете обстоятелства са равнозначни. Талантът първо трябва да бъде открит, после да попадне в подходяща среда, за да се развие. Иначе постиженията не биха били толкова високи. 

Ние имаме паралелка по биология и повечето от ученици, които я завършват, стават медици. Нищо от това, което учат по математика, те не прилагат директно в работата си. Но, за да бъдат добри лекари, да поставят точна диагноза и да лекуват правилно пациента, трябва да имат стройно логическо мислене. Логическо мислене е нужно на специалистите от всички професии – научни работници, икономисти, журналисти.  То се формира при изучаването на  фундаменталните в човешката цивилизация науки – математика, физика, философия. Тук ние учим децата на логика и те ще я приложат независимо от това към  каква специалност ще се насочат. 

В основата на успеха е и желанието на преподавателите да дадат повече от себе си, без да очакват финансов еквивалент. В извънкласните дейности той е изключително семпъл – между 200 и 400 лева годишно. Въпреки това нашите преподаватели всеотдайно се впускат в подготовката и развитието на най-талантливите ни ученици. Резултатите са налице. Ако в страната имаше класация за най-много участия и медалисти от национални и международни състезания и олимпиади,  ние ще заемем второто място след математическата гимназия в София, където е съсредоточен голям научен потенциал и конгломерат от ученици. 
През последните 15 години нашата гимназия практически носи целия товар на региона при изявите на децата в извънкласните форми. Учениците ни се състезават по всички дисциплини  – математика, информатика, физика, химия, биология, български език и литература и английски език. Участват в състезания и по дисциплини, които не са наш приоритет, от рода на техническо чертане, безопасност на движението, оказване на първа помощ и др. Резултатите, които постигат са наистина впечатляващи и постоянни. Няма отстъпление, напротив, участието става все по-масово.За последните години няколко пъти се е увеличил броят на учениците,  които се явяват по състезания или представят България по международни олимпиади.

- Математическата гимназия е известна в Бургас и с постоянната си иновативност. Вие вече приложихте принципа на обществените поръчки при избора на всякакъв вид оферти, отнасящи се  учениците. Какво още предстои да направите?

Действително за всички дейности, свързани със събирането на средства от учениците, ние вече ще обявяваме обществени поръчки. В края на октомври финализирахме първата обществена поръчка и избрахме място за провеждане на абитуриентския бал през май 2013 г. Открихме процедура и за застраховките на учениците. По този начин ще избираме фирми, които да извършват учебните екскурзии и всички други инициативи, свързани с учениците ни. Считаме, че така постигаме най-добрите условия и цени, публичност и прозрачност. 

Въведохме карти за електронен достъп на учителите до сградата. Идеята е да разширим проекта и той да обхване и учениците. Искаме да поставим и повече камери за видеонаблюдение. Вършим всичко това, не защото искаме да направим училището по-полицейско, а за да бъде то равно достъпно, сигурно и спокойно за всички. Редът в сграда, в която общо с френската гимназия пребивават 2300 души, трябва наистина да е гарантиран. 

Нови неща могат да очакват учениците ни и по отношение на материалната база. Вече е в ход проекта за изграждане на нов спортен комплекс. На 16 ноември изтече крайният срок за подаване на документи за избор на изпълнител. Целият проект е на стойност над 4 млн. лв. От тях 1 млн. лв. осигури държавният бюджет, а останалите съфинансира общината.
Заради добрите резултати, които постига гимназията, общината изцяло финансира и още един наш проект – изграждане на кабинет за природни науки на стойност 50 хил.лв.


Няма коментари:

Публикуване на коментар