НАЧАЛНА СТРАНИЦА

Страници

Море от двойки! Че к,во от това?

След публикуването на резултатити от матурите по литература наш столичен всекидневник оприличи „успехите“ на дванайсетокласниците като море от двойки. Някой да е изненадан? Поне работещите в системата на образованието не са. Защото същото беше положението и след така нареченото национално външно оценяване след седми клас, само че то мина някак си между другото.

Публична тайна е, че българският ученика става все по-неграмотен. За което му помагат дружно всички, от които зависи точно тази негова неграмотност.

Да започнем от родителите. На повечето от тях  категорично не им пука какво прови отрочето им в училището. Ако ви се струва преувеличено, пробвайте да попитате някой около вас колко пъти е изпитван ученикът му в последния месец. Бас ловя, че не повече от десетина процента са наясно. За останалите думите „Не ме изпитваха днес“ са достатъчни за самоуспокоение. Отрочето пък лъже с всичка сила, защото се надява на поправка на оценката, милост от страна на учителя или каквото и да е друго, само не и на учене от негова страна, разбира се.

Даскалите са в най-кофти ситуация. Повечето от тях са притистинати от директори, родители и всякакви фактори с една единствена задача – да пишат колкото се може повече шестици. Това обаче е малката  беля. Голямата е липсата на ученици. И тя ще става все по-голяма и притискаща все по-жестоко поне деветдесет процента от българските училища. В името на оцеляването, защото клас с малко ученици, в родния случай по-малко от 16, просто не е клас се правят всякакви компромиси. Крият се отсъствия, ученици, които се вестяват по два-три пъти в годината, получават тройки, защото иначе класът се разпада и т.н. Българският даскал вече е проумял, че двойката означава проблем. За него, не за ученика. И си измисля начини да пише колкото се може по-малко двойки, за да си няма проблеми.

В едно пернишко школо директорът си е измислил начин да няма двойки. Който дръзне да  фрасне двойка на ученик за срока, трябва да напише и подробен доклад. Защо се е стигнало да там, какви мерки е предприел нещастния даскал, за да не напише двойка на въпросния тъпанар, колко пъти го е извикал на консултация, какво са правили там и т.н. И въпросният даскал, който не страда от мазохизъм, просто не пише въпросната двойка. Лошото е,че това го знаят и учениците и просто нито влизат в час, нито учат, нито им пука. Отсъствия? Стига бе, кой ги пише, та да си усложнява живота. Изключване на ученик? Такова животно в българското училище отдавна няма. Преместване в друго училище? Да не сме луди. Ще го преместим, ама сумата от 1500 лева отива в другото училище. И въпросният малолетен терорист си се води във въпросното училище, нищо ,че почти не стъпва там.

Говорехме за липсата на ученици. Осмокласниците вече завършиха и още на сакралната дата 15 юни основните училища бяха наобиколени от усмихнати даскали от гимназии, професионални гимназии и т.н. Всеки от тях има поставена бройка ученици, които трябва да доведе в неговото училище. Който доведе най-малко е първи в списъка за съкращения. Повечето директори си го казват съвсем официално. И горкият даскал е готов да извади пари от джоба се, да почерпи въпросните осмокласници, само и само да спаси мижавите 450-500 лева, кото получава. Ако не го направи и без тях ще остане. Тук-там нещата  придобиват официален характер. Спомняте ли си новината за едно училище, което официално обяви, че всеки ученик, който се запише в него, ще получи джиесем. И на въпросният ученик вече му е ясно, че може да прави каквото си иска. Преди още да е стъпил във въпросното учинище. Ученето пък ще му е последна грижа. Тройката е проблем, ама на даскала. Той за му мисли, на ученика  не му пука.

На даскала пък задълженията му са много, ама какво става в час, си е негова работа. Ама учениците му имат двойки на матурите. Голяма работа. Той нали ги е довел в училището, пък след 12-ти клас те вече не носят пари на бюджета. Пък и той, веднъж назначен, трудно се уволнява. Може да си дреме в час, какво от това. Само да не хване някое отроче за ухото,че тогава барабар с отрочето ще изпищят всякакви правозащитни организации, агенциии, НПО-та и бол такива, дето бозаят пари и защитават горките дечица. Та кроти си горкият даскал и не му пука за успеха. Защото тия, дето си учат учениците както трябва, понякога и не са долюбвани. Причината, ами много просто. Кой директор се радва на факта, че след седми клас повече от половината му ученици отиват в езикови гимназии, ПМГ-та и тем подобни. Ама ако имат двойки, те просто си остават в същото школо. И му пълнят бюджета.

Министерство тогледа и мисли простотия след простотия. В скоро време двойките ще намалеят. Как ли? Ами до четвърти клас няма да ги има. Оценките, според приетия вече на първо четене Закон за народната просвета, изчезват. И за да се разбере какви ги върши един ученик в клас най-вероятно.....ще се вражука на шарен боб. Е, след пети клас може да се минава и с по една двойка на година. Абе дреболия някква, кой ти гледа. После били много двойките на матурите. И критериите даже били завишени. Някой знае ли за колко точки се пише тройка? Това е най-строго пазената тайна в България. Като по чудо обаче за националното оценяване след седми клас се разбра. За 18 точки. Кратка справка: в страните от Евросъюза тройката е равна на 45-50 точки. Абе дреболии няккави....точки пък сега ще смятаме.

И сега накъде. Аз лично имам две предложения. Първо: В образователното министерство да проумеят някак си,че се топим като нация и да свалят бройката за пълняемост на паралелка. Простичко казано, след като намаляваме, минимумът ученици за един клас вече не е редно да е 16. А да е 12 например.

Второ: Горките даскали, поне по български и математика да бъдат уволнени. До един.!И после назначени наново. С конкурс. До един! Ама да ги оценява компютърна програма. Анонимно. Тогава ще се види кой става и кой не става. Не е сложно да се направи. Само че  няма да стане. И морето от двойки догодина ще стане океан. Ама к,во от това?

Валери Смиленов, журналист

Няма коментари:

Публикуване на коментар